Hlavní nabídka:
A Školní řád
1. Práva a povinnosti žáků, zákonných zástupců, vztahy žáků a zákonných zástupců s pedagogickými pracovníky
1.1 Práva a povinnosti žáků ve škole
1.2 Práva a povinnosti zákonných zástupců ke škole
1.3 Pravidla vzájemných vztahů žáků, zákonných zástupců a pedagogických pracovníků
2. Provoz a vnitřní režim školy.
3. Podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků. Jejich ochrana před sociálně-patologickými jevy, před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí
3.1 Bezpečnost a ochrana zdraví žáků
3.2 Ochrana před sociálně patologickými jevy
4. Podmínky zacházení s majetkem školy ze strany žáků
B Pravidla pro hodnocení výsledků a vzdělávání žáků
1. Zásady hodnocení průběhu a výsledků vzdělávání a chování žáků ve škole a na akcích pořádaných školou
1.1 Zásady hodnocení průběhu a výsledků vzdělávání
1.2 Zásady pro hodnocení chování ve škole
2. Zásady a pravidla pro sebeohodnocení žáků
3. Stupně hodnocení prospěchu a chování žáků za použití klasifikace podle předem stanovených kritérií
3.1 Stupně hodnocení prospěchu
3.2 Stupně hodnocení chování
4. Způsob hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Ad A: Školní řád
1. Práva a povinnosti žáků a zákonných zástupců, vztahy žáků a zákonných zástupců s pedagogickými pracovníky školy
1.1 Práva žáků
Žáci mají právo:
- na vzdělání podle školního vzdělávacího programu
- na rozvoj osobnosti podle míry nadání, rozumových a fyzických schopností
- na informace o průběhu a výsledcích svého vzdělávání
- na informace a poradenskou pomoc školy v záležitostech týkajících se vzdělávání podle školního vzdělávacího programu
- na ochranu před vlivy a informacemi, které by ohrožovaly jeho rozumovou a mravní výchovu a nevhodně ovlivňovaly jeho morálku
- na ochranu před fyzickým a psychickým násilím a nedbalým zacházením
- na svobodu ve výběru kamarádů
- na respektování soukromého života žáků jeho rodiny
- na volný čas a přiměřený odpočinek odpovídající věku žáka
- na ochranu před návykovými látkami, které ohrožují jeho tělesný a duševní vývoj
- v případě nejasností v učivu požádat o pomoc vyučujícího
- jestliže se žák cítí z jakéhokoliv důvodu v tísni, má problémy apod., požádat o pomoc či radu třídního učitele, výchovného poradce či jinou osobu
1.2 Povinnosti žáků
Žáci mají povinnost:
- řádně docházet do školy a řádně se vzdělávat
- účastnit se mimoškolních aktivit, na které se přihlásili
- dodržovat školní předpisy a pokyny školy k ochraně zdraví a bezpečnosti, s nimiž byli seznámeni
- plnit pokyny pedagogických pracovníků školy popř. dalších zaměstnanců školy vydané v souladu s právními předpisy a školním řádem
- vyjadřuje-li své mínění a názory, činit tak slušným způsobem
- nepoškozovat majetek školy a spolužáků, případné škody jsou povinni uhradit
1.3 Práva zákonných zástupců žáků
Zákonní zástupci žáků mají právo:
- na informace o průběhu a výsledcích vzdělávání svého dítěte
- volit a být voleni do školské rady
- vyjadřovat se ke všem rozhodnutím týkajících se podstatných záležitostí jejich dětí, přičemž jejich vyjádřením musí být věnována pozornost
- na informace a poradenskou pomoc školy pro jejich děti v záležitostech týkajících se vzdělávání podle školního vzdělávacího programu
- požádat o uvolnění žáka z výuky podle pravidel tohoto řádu
1.4 Povinnost zákonných zástupců žáků
Zákonní zástupci žáků mají povinnost:
- zajistit, aby žák docházel řádně do školy
- na vyzvání ředitele školy se osobně zúčastnil projednání závažných otázek týkajících se vzdělávání žáka
- informovat školu o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích žáka nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání
- dokládat důvody nepřítomnosti žáka ve vyučování v souladu s podmínkami stanovenými školním řádem
- oznamovat škole údaje nezbytné pro školní matriku (§ 28 odst. 2 a 3 školského zákona) a další údaje, které jsou podstatné pro průběh vzdělávání nebo bezpečnost žáka, popřípadě změny v těchto údajích
1.5 Vztahy žáků a zákonných zástupců s pedagogickými pracovníky školy
Pedagogičtí pracovníci školy vydávají žákům a zákonným zástupcům žáků pouze takové pokyny, které bezprostředně souvisí s plněním školního vzdělávacího programu, školního řádu a dalších nezbytných organizačních opatření. Informace, které zákonný zástupce žáka poskytne do školní matriky nebo jiné důležité informace o žákovi (zdravotní způsobilost, …) jsou důvěrné a všichni pedagogičtí pracovníci se řídí zákonem č. 101/2000 Sb. o ochraně osobních údajů.
Vyzve-li ředitel školy nebo jiný pedagogický pracovník zákonného zástupce k osobnímu projednání závažných otázek, týkajících se vzdělávání žáka, konzultuje termín schůzky se zákonným zástupcem žáka.
Žák zdraví v budově a na školních akcích pracovníky školy srozumitelným pozdravem. Pracovník školy žákovi na pozdrav odpoví. Všichni pedagogičtí pracovníci se povinně zúčastňují třídních schůzek a konzultačních dnů, na kterých informují zákonné zástupce žáků o výsledcích výchovy a vzdělávání. V případě omluvené nepřítomnosti pedagogického pracovníka bude zajištěno, aby zákonní zástupci byli informováni jiným způsobem.
2. Provoz a vnitřní režim školy
2.1 Docházka do školy
Žák chodí do školy pravidelně a včas podle rozvrhu hodin. Účast na vyučování nepovinných předmětů je pro zařazené žáky povinná.
Nepřítomnost žáka je třeba omlouvat vždy písemně. Při absenci žáka je nutno neprodleně informovat třídního učitele osobně, písemně nebo telefonicky a sdělit mu příčinu absence žáka.
Po opětném nástupu do školy žák (zákonný zástupce) neprodleně předloží omluvenku třídnímu učiteli. Omluvenku je potřeba přinést nejpozději do 3 dnů po skončení absence.
Zákonní zástupci si žáka vyzvedávají osobně ve škole a předloží písemnou žádost o uvol-nění.
Žáky, které do školy vodí rodiče, předávají osobně pedagogovi ve třídě. Třídní učitel může ve výjimečných případech a po projednání s ředitelem školy požadovat omlouvání každé nepřítomnosti žáka lékařem.
Předem známou nepřítomnost žáka je třeba omluvit před jejích započetím. Na základě žádosti rodičů může v odůvodněných případech uvolnit žáka z vyučování:
3 dny – třídní učitel,
více jak 3 dny – ředitel školy na základě písemné žádosti rodičů
Ředitel může ze zdravotních neb o jiných závažných důvodů uvolnit žáka na žádost jeho zákonného zástupce zcela nebo zčásti z vyučování některého předmětu? zároveň určí náhradní způsob vzdělávání žáka v době vyučování tohoto předmětu. V předmětu tělesná výchova ředitel školy uvolní žáka z vyučování na písemné doporučení registrujícího praktického lékaře pro děti a dorost nebo odborného lékaře. Na první nebo poslední vyučovací hodinu může být žák uvolněn se souhlasem zákonného zástupce bez náhrady.
Žákovi, který se nemůže pro svůj zdravotní stav po dobu delší než dva měsíce účastnit vyučování, stanoví ředitel takový způsob vzdělávání, který odpovídá možnostem žáka, nebo mu může povolit vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu. Zákonný zástupce žáka je povinen vytvořit pro stanovené vzdělávání podmínky.
2.2 Školní budova
Budova školy se otevírá v 6,30 hod. Žáci vstupují do školy ukázněně, v šatně se přezují do vhodné obuvi. Pedagogičtí pracovníci přebírají žáky od právního zástupce, nebo jiné pověřené osoby.
Po příchodu do učebny se žáci připravují na vyučování. Začátek vyučování je v 8,00 hodin.
Hlavní přestávka začíná v 9,40 hod. a trvá 20 min., malé přestávky trvají 10 min. Žáci mají právo na přestávku časově nezkrácenou. Během přestávek není žákům dovoleno opustit školní budovu. Žák, kterému je nevolno, jde domů nebo k lékaři pouze v doprovodu rodičů nebo jiné pověřené osoby. Nevolnost hlásí svému vyučujícímu, v případě nutnosti se obrátí na kteréhokoliv zaměstnance školy.
V době mimo vyučování se žáci smějí zdržovat se školní budově pouze za přítomnosti pedagogického dozoru. Po skončení vyučování se žák zdržuje v šatně po dobu nezbytně nutnou, přezuje se, oblékne a odchází z budovy.
Během vyučování mají žáci vypnuté mobilní telefony.
Žáci nenosí do školy nepotřebné a drahé věci, neboť škola za jejich ztrátu či poškození nenese odpovědnost.
v odborných učebnách žáci dodržují bezpečnostní řády těchto učeben.
Nalezené věci se odevzdávají do ředitelny.
žák zachovává čistotu i v okolí školy, školní jídelny a v areálu školního hřiště. Žáci jsou povinni chovat se ukázněně, dbát na pořádek ve všech prostorách školy, vzorně se starat o učebnice a školní potřeby.
Při ztrátě věci postupují žáci následovně:
a) žák (zákonný zástupce) musí ztrátu neprodleně oznámit třídnímu učiteli,
b) pokus o dohledání věci,
c) zákonný zástupce si vyzvedne tiskopis nahlášení pojistné události a čestné prohlášení u zástupce ředitele,
d) hlášení pojistné události je vyplněné za žáka, čestné prohlášení za zákonného zástupce žáka,
e) oba vyplněné tiskopisy odevzdat zástupci ředitele,
f) zástupce zkontroluje úplnost, kopii založí, originál zašle na pojišťovnu,
g) vyrozumění o likvidaci škodné události po obdržení zástupce ředitele založí.
2.3 Školní družina
O přijímání žáků do školní družiny rozhoduje ředitel školy.
Provoz školní družiny je ráno od 6,30 do 8,00 hod. a po skončení vyučování do 17,00 hodin.
Žáky ŠD před vyučováním vyzvedává učitel, po vyučování vyzvedává ze třídy vychovatel. Vzájemně se informují o zdravotním stavu žáků.
Ze ŠD si přebírají zákonní zástupci děti osobně (mohou uvést i další osoby oprávněné k vyzvednutí) nebo mohou písemně požádat, aby dítě odcházelo ze ŠD samo v určenou hodinu.
Rodiče jsou povinni vyzvednout své dítě nejdéle do 17 hod. V případě, že tak neučiní, vychovatelka zatelefonuje rodičům. Docházka přihlášených žáků je povinná. Každou nepřítomnost je nutno řádně omluvit.
Výjimečně lze uvolnit žáka dříve jen na písemnou žádost, která musí obsahovat datum, hodinu odchodu a podpis. Bez této žádosti nebude žák uvolněn.
Do školní družiny se žáci přihlašují písemně. Dítě je možné odhlásit kdykoliv během školního roku (písemná žádost rodičů).
Žáci ŠD se řídí pravidly vnitřního řádu školy a dodržují bezpečnostní předpisy, se kterými byli seznámeni. Chovají se tak, aby neohrozili bezpečnost a zdraví svoje ani svých spolužáků.
Během pobytu ŠD venku jsou osobní věci žáků (aktovky, oblečení) uzamčeny v šatně nebo v družině.
Školní družina pravidelně využívá i jiné prostory školy: tělocvičnu, počítačovou učebnu, školní zahradu. Za přechody žáků je vždy zodpovědná vychovatelka.
Placení obědů zajišťují zákonní zástupci žáka samostatně v kanceláři školní jídelny, stejně tak i odhlašování z obědů.
Zákonní zástupci žáka jsou seznámeni s řádem školní družiny při zápisu do ŠD (t. j. první den). S vychovatelkou řeší vzniklé problémy osobně při vyzvednutí žáka nebo písemnou formou (využijí školní notýsek pro sdělení).
2.3 Školní jídelna
Viz. Provozní řád školní jídelny.
3. Podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků a jejich ochrany před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí
3.1 Bezpečnost a ochrana zdraví žáků
Žáci jsou povinni přezouvat se, dbát na hygienu zvlášť před jídlem a po použití WC.
Žáci se chovají při pobytu ve škole a na akcích organizovaných školou tak, aby neohrozili zdraví svoje ani svých spolužáků či jiných osob.
Žáci chodí slušně a čistě oblečeni a upraveni.
Žákům je zakázáno manipulovat s elektrickými spotřebiči, vypínači a elektrickým vedením bez dozoru učitele.
Při přecházení žáků na míst vyučování či jiných akcí mimo budovu školy se žáci řídí pravidly silničního provozu a pokyny doprovázejících osob. Před takovýmito akcemi učitel žáky zvlášť poučí o bezpečnosti. Pro společné zájezdy tříd, školy v přírodě platí zvláštní bezpečnostní předpisy, se kterými jsou žáci předem seznámeni. Při pobytu v ubytovacích zařízeních se žáci podřizují vnitřnímu řádu tohoto zařízení a dbají všech pokynů pracovníků tohoto zařízení.
Při výuce v tělocvičně, dílnách, na pozemcích zachovávají žáci specifické bezpečnostní předpisy pro tyto učebny, dané vnitřním řádem odborné učebny. Vyučující daného předmětu jsou povinni s nimi seznámit žáky při první vyučovací hodině školního roku a dodatečně poučit žáky, kteří při hodině chyběli. O poučení žáků provede učitel záznam do třídní knihy. Řády odborných učeben tvoří přílohu vnitřního řádu školy.
Poučení na počátku školního roku provádí třídní učitel, který žáky seznámí zejména:
a) se školním řádem
b) b) se zásadami bezpečného chování ve třídě, na chodbách, schodištích, v šatnách, při odchodu ze školy a příchodu do školy, na veřejných komunikacích,
c) se zákazem přinášet do školy věci, které nesouvisejí s vyučováním,
d) d) s postupem při úrazech,
e) s nebezpečím vzniku požáru a s postupem v případě požáru.
Poučení na počátku první vyučovací hodiny přichází v úvahu pouze u některých předmětů: tělesné výchovy, pracovního vyučování a podobně, před výukou ve školních dílnách či na školních pozemcích. Vyučující seznámí žáky s pravidly bezpečného chování a upozorní je na možné ohrožení života, zdraví či majetku.
Poučení před činnostmi, které provádí mimo školní budovu. (jde o takové činnosti, jakými jsou vycházky, výlety, školy v přírodě, exkurze, branná cvičení). Seznámení se všemi pravidly chování, případnými zákazy apod. a poučení o správném vybavení žáků provede třídní učitel nebo ten, kdo bude nad dětmi vykonávat dohled.
Poučení před prázdninami provádí učitel, který:
a) varuje žáky před škodlivými vlivy alkoholu, kouření, známostmi s neznámými lidmi apod.,
b) upozorní je na možné nebezpečí pro život a zdraví v případě nálezu a manipulace s nevybuchlou municí a poučí je, jak se v takové situaci zachovat,
c) informuje o nebezpečí vzniku požáru, o dopravní kázni,
d) varuje před koupáním v místech, která neznají, atp.
Každý úraz, poranění či nehodu, k níž dojde během vyučování ve třídě, na chodbě, zahradě školy nebo hřišti, jsou žáci povinni hlásit ihned po svém příchodu třídnímu učiteli nebo někomu z vyučujících.
Záznam o školním úrazu
Kniha úrazů
Kniha úrazů je v zasedací místnosti a zodpovídá za ni zástupce ředitele školy.
V knize úrazů se evidují všechny úrazy žáků, ke kterým došlo při činnostech ve škole nebo na akcích organizovaných školou, a to nejpozději do 24 hodin od okamžiku, kdy se škola o úrazu dozví.
Zápis do knihy úrazů provádí:
a) vyučující,
b) učitel konající dozor (popř. o přestávkách),
c) vedoucí kurzu (např. při úrazu na lyžařském kurzu),
d) třídní učitel (všechny ostatní případy).
V knize úrazů se uvede:
a) jméno, popř. jména, příjmení a datum narození zraněného,
b) popis úrazu,
c) popis události, při které k úrazu došlo, včetně údaje o datu a místě události,
d) zda a kým byl úraz ošetřen,
e) podpis zaměstnance právnické osoby vykonávající činnost školy nebo školského zařízení, který provedl zápis do knihy úrazů,
f) další údaje, pokud jsou potřebné k sepsání záznamu o úrazu.
Osobní údaje, které jsou součástí knihy úrazů, mohou být zpracovávány pouze za účelem evidence úrazů, popřípadě jako podklad pro vyhotovení záznamu o úrazu.
Záznam o úrazu
Záznam o úrazu vyhotovuje pedagogický pracovník školy, který provádí zápis do knihy úrazů, ve spolupráci se zástupcem ředitele školy jde-li o:
a) úraz, jehož důsledkem byla nepřítomnost žáka ve škole
b) smrtelný úraz? smrtelným úrazem se pro účely této vyhlášky rozumí takové poškození zdraví, které způsobilo smrt po úrazu nebo na jehož následky žák zemřel nejpozději do jednoho roku od vzniku úrazu.
Záznam o úrazu se vyhotoví na formulář, který je k dispozici v ředitelně škol. Na žádost zákonného zástupce žáka, škola bezodkladně vyhotoví záznam o úrazu, který školní řád neuvádí, tyto případy rozhoduje ředitel školy.
Škola vyhotoví záznam o úrazu, který nezpůsobí nepřítomnost žáka ve škole, pokud je pravděpodobné, že žáku bude poskytnuta náhrada za bolest a ztížení společenského uplatnění způsobené úrazem.
Jedno vyhotovení záznamu o úrazu
předá škola zákonnému zástupci.
Hlášení úrazu
O každém úrazu je informován ředitel školy, v případě jeho nepřítomnosti zástupce ředitele školy.
O úrazu žáka podá pedagogický pracovník, který je určen pro vyplňování zápisu do knihy úrazů, bez zbytečného odkladu informaci zákonnému zástupci žáka.
Nasvědčují-li zjištěné skutečnosti tomu, že v souvislosti s úrazem byl spáchán trestný čin nebo přestupek, nebo jedná-li se o smrtelný úraz, podá ředitel školy bez zbytečného odkladu hlášení místně příslušnému útvaru Policie České republiky.
O úrazu podá zástupce ředitele školy bez zbytečného odkladu hlášení pojišťovně, u které je škola pro případ své odpovědnosti za škodu vzniklou na životě a zdraví žáků.
Zástupce ředitele bez zbytečného odkladu podá hlášení o úrazu také příslušnému inspektorátu bezpečnosti práce.
Zasílání záznamu o úrazu
Záznam o úrazu zasílá hospodářka školy ve spolupráci se zástupcem ředitele školy za uplynulý kalendářní měsíc, nejpozději do pátého dne následujícího měsíce
a) zřizovateli,
b) zdravotní pojišťovně žáka a
c) příslušnému inspektorátu České školní inspekce.
Záznam o smrtelném úrazu zasílá zástupce ředitele školy do 5 pracovních dnů po podání hlášení
a) zřizovateli,
b) zdravotní pojišťovně žáka,
c) příslušnému inspektorátu České školní inspekce a
d) místně příslušnému útvaru Policie České republiky.
Jak postupovat, stane-li se úraz žáka
Zjistit zranění,
Informovat ředitele školy nebo zástupce ředitele školy,
Zavolat lékařskou službu nebo zajistit doprovod dospělou osobou k lékaři.
Oznámit skutečnost zákonným zástupcům žáka, požádat o převzetí dítěte.
Provést zápis do knihy úrazů popř. vyplnit záznam o úrazu.
Informovat třídního učitele, není-li pedagogický pracovník sám třídním učitelem.
3.2 Ochrana před sociálně patologickými jevy
Všichni pedagogičtí pracovníci, zejména školní metodik prevence, průběžně sledují konkrétní podmínky a situaci ve škole z hlediska výskytu sociálně patologických jevů, uplatňující včasné zachycení ohrožených žáků.
Školní metodik prevence zajišťuje spolupráci s rodiči v oblasti prevence, informuje je o preventivním programu školy a dalšími institucemi na sociálně právní ochranu dětí a mládeže.
Žáci školy mají přísný zákaz nošení, držení, distribuce a zneužívání návykových látek v areálu školy. Porušení tohoto zákazu se bere jako hrubé porušení školního řádu. Ředitel školy využije všech možností daných mu příslušným zákonem včetně možnosti dát podnět k zahájení trestního stíhání osob, které se na porušení tohoto zákazu podílely. Ředitel školy nebo jím pověřený pracovník bude informovat zákonné zástupce žáků, u nichž bylo zjištěno porušení tohoto zákazu, o zjištěních a zároveň je seznámí s možností odborné pomoci.
Projevy šikanování mezi žáky, tj. násilí, omezování osobní svobody, ponižování apod., kterých by se dopouštěli jednotlivý žáci nebo skupiny žáků vůči jiným žákům nebo skupinám (zejména v situacích, kdy jsou takto postiženi žáci mladší a slabší), jsou v prostorách školy a při školních akcích přísně zakázány a jsou považovány za hrubý přestupek proti řádu školy. Podle okolností ředitel školy uváží možnost dalšího postihu žáků, kteří tento zákaz přestoupí, a bude o svých zjištěních informovat jejich zákonné zástupce.
Pedagogičtí pracovníci dbají, aby etická a právní výchova ke zdravému životnému stylu a preventivní výchova byla vyučována v souladu se školním vzdělávacím programem.
Pedagogičtí pracovníci jsou povinni v souladu s pracovním řádem vykonávat kvalitní dohled nad žáky o přestávkách, kde by k sociálně patologický jevům mohlo docházet.
4. Podmínky zacházení s majetkem školy ze strany žáků
Žák šetrně zachází se svěřenými učebnicemi, školními potřebami a školním majetkem. Každé svévolné poškození nebo zničení majetku školy, žáků, učitelů či jiných osob hradí v plném rozsahu rodiče žáka, který poškození způsobil.
Každé poškození nebo závadu v učebně hlásí žák vyučujícímu, třídnímu učiteli nebo hospodářce.
Požaduje-li škola náhradu škody, musí poškození věci vždy prošetřit třídní učitel a zvážit i pedagogickou stránku.
Každý žák odpovídá za čistotu a pořádek svého pracovního místa a nejbližšího okolí.
Před odchodem ze třídy každý žák uklidí své pracovní místo a jeho okolí. Služba odpovídá za čistotu prostoru kolem tabule a za pořádek v celé třídě.
Žákům je přísně zakázáno manipulovat s elektrickými spotřebiči a vypínači. Z bezpečnostních důvodů se žákům zakazuje otevírání oken o přestávkách a sezení na parapetech.
Žák nemanipuluje s rozvody elektro a plynu a s vybavením odborných učeben, s uloženými exponáty a modely.
Ad B: Pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků
1. Zásady hodnocení průběhu a výsledků vzdělávání a chování ve škole a na akcích pořádaných školou
1.1 Zásady hodnocení průběhu a výsledku vzdělávání
Hodnocení žáka je organickou součástí výchovně vzdělávacího procesu a jeho řízení.
Každé pololetí vydává škola žákovi vysvědčení, dětem přípravného stupně osvědčení.
Hodnocení výsledků vzdělávání žáka na vysvědčení je vyjádřeno klasifikačním stupněm, slovně nebo kombinací obou způsobů. O způsobu hodnocení rozhoduje ředitel školy se souhlasem školské rady a po projednání v pedagogické radě.
Klasifikace je jednou formou hodnocení, její výsledky se vyjadřují stanovenou stupnicí.
Ve výchovně vzdělávacím procesu se uskutečňuje klasifikace průběžná a celková.
Průběžná klasifikace se uplatňuje při hodnocení dílčích výsledků a projevů žáka.
Klasifikace souhrnného prospěchu se provádí na konci každého pololetí.
Při hodnocení žáka klasifikací jsou výsledky vzdělávání žáka a chování žáka ve škole a na akcích pořádaných školou hodnoceny tak, aby byla zřejmá úroveň, které dosáhl vzhledem k očekávaným výstupům formulovaným v učebních osnovách jednotlivých předmětů školního vzdělávacího programu, k jeho vzdělávacím a osobnostním předpokladům a k věku žáka. Klasifikace zahrnuje ohodnocení píle žáka a jeho přístupu ke vzdělání i v souvislostech, které ovlivňují jeho výkon.
Chování neovlivňuje klasifikaci výsledků ve vyučovacích předmětech.
Při hodnocení a při průběžné i celkové klasifikaci pedagogický pracovník uplatňuje přiměřenou náročnost a pedagogický takt vůči žákovi.
Klasifikační stupeň určí učitel, který vyučuje příslušnému předmětu.
V předmětu, ve kterém vyučuje více učitelů, určí výsledný klasifikační stupeň za klasifikační období příslušní učitelé po vzájemné dohodě.
Ohodnocením výkonu žáka klasifikačním stupněm posuzuje učitel výsledky práce objektivně a přiměřeně náročně.
Pro určování stupně prospěchu v jednotlivých předmětech na konci klasifikačního období se hodnotí učební výsledky, jichž žák dosáhl za celé klasifikační období. Při celkové klasifikaci přihlíží učitel k věkovým zvláštnostem žáka i k tomu, že žák mohl v průběhu klasifikačního období zakolísat v učebních výkonech pro určitou indispozici. Přihlíží se i k snaživosti a pečlivosti žáka, k jeho individuálním schopnostem a zájmům. Stupeň prospěchu dr neurčuje na základě průměru a klasifikace za příslušné období.
Ředitel školy je povinen působit na sjednocování klasifikačních měřítek všech učitelů.
Zákonní zástupci žáka jsou o prospěchu žáka informováni třídním učitelem a učiteli jednotlivých předmětů.
- průběžně
- před koncem každého čtvrtletí (klasifikační období),
- případně kdykoliv na požádání zákonných zástupců žáka.
V případě mimořádného zhoršení prospěchu informuje učitel zákonné zástupce žáka bezprostředně a prokazatelným způsobem. Případy zaostávání žáků v učení se projednají v pedagogické radě.
Žáci školy, kteří po dobu nemoci nejméně tři měsíce před koncem klasifikačního období navštěvovali školu při zdravotním zařízení a byli klasifikováni za pololetí ze všech, popřípadě jen z některých předmětů, se po návratu do kmentové školy znovu nezkoušejí a neklasifikují. Jejich klasifikace ze školy při zdravotnickém zařízení v předmětech, ve kterých byli klasifikováni je závazná. V předmětech, ve kterých nebyli vyučováni, se neklasifikují.
Do vyššího ročníku postoupí žák, který na konci druhého pololetí prospěl ze všech povinných předmětů stanovených školním vzdělávacím programem s výjimkou předmětů výchovného zaměření stanovených rámcovým vzdělávacím programem a předmětů, z nichž byl uvolněn. Do vyššího ročníku postoupí i žák prvního stupně základní školy, který již v rámci prvního stupně opakoval ročník, a žák druhého stupně základní školy, který již v rámci druhého stupně opakoval ročník, a to bez ohledu na prospěch tohoto žáka.
Nelze-li hodnotit žáka na konci prvního pololetí, určí ředitel školy pro jeho hodnocení náhradní termín, a to tak, aby hodnocení za první pololetí bylo provedeno nejpozději do dvou měsíců po skončení prvního pololetí. Není-li možné hodnotit ani v náhradním termínu, žák se za první pololetí nehodnotí.
Nelze-li žáka hodnotit na konci druhého pololetí, určí ředitel školy pro jeho hodnocení náhradní termín, a to tak, aby hodnocení za druhé pololetí bylo provedeno nejpozději do konce září následujícího školního roku. V období měsíce září do doby hodnocení navštěvuje žák nejbližší vyšší ročník, popř. znovu devátý ročník.
Žák, který plní povinnou školní docházku, opakuje ročník, pokud na konci druhého pololetí neprospěl nebo nemohl být hodnocen. To neplatí o žákovi, který na daném stupni základní školy již jednou ročník opakoval? tomuto žákovi může ředitel školy na žádost zákonného zástupce povolit opakování ročníku pouze ze zdravotních důvodů.
Ředitel školy může žákovi, který splnil povinnou školní docházku a na konci druhého pololetí neprospěl nebo nemohl být hodnocen, povolit na žádost zákonného zástupce opakování ročníku po posouzení jeho dosavadních studijních výsledků a důvodů uvedených v žádosti.
V posledním roce plnění povinné školní docházky zpracuje třídní učitel výstupní hodnocení o tom, jak žák dosáhl cílů vzdělávání stanovených.
1.2 Zásady pro hodnocení chování ve škole
Klasifikace chování žáků navrhuje třídní učitel po projednání s učiteli, kteří ve třídě vyučují, a s ostatními učiteli a rozhoduje o ní ředitel po projednání v pedagogické radě.
Kritériem pro klasifikaci chování je dodržování pravidel slušného chování a dodržování vnitřního řádu školy během klasifikačního období.
Při klasifikaci chování dr přihlíží k věku, morální a rozumové vyspělosti žáka? k uděleným opatřením k posílení kázně se přihlíží pouze tehdy, jestliže tato opatření byla neúčinná.
Škola hodnotí a klasifikuje žáky za jejich chování ve škole a při akcích organizovaných školou.
Nedostatky v chování žáků se projednávají v pedagogické radě.
Zákonní zástupci žáka jsou o chování žáka informováni třídním učitelem a učiteli jednotlivých předmětů:
- průběžně
- před koncem každého čtvrtletí /klasifikační období),
- okamžitě v případě mimořádného porušení školního řádu.
2. Zásady a pravidla pro sebehodnocení žáků
Sebehodnocení je důležitou součástí hodnocení žáků.
Sebehodnocením se posiluje sebeúcta a sebevědomí žáků.
Chybu je potřeba chápat jako přirozenou věc v procesu učení. Pedagogičtí pracovníci se o chybě se žáky baví, žáci mohou některé práce sami opravovat. Chyba je důležitý prostředek učení.
Při sebehodnocení se žák snaží popsat:
- co se mu daří,
- co mu ještě nejde, jak bude pokračovat dál.
Při školní práci vedeme žáka, aby komentoval svoje výkony a výsledky.
Známky nejsou jediným zdrojem motivace.
3. Stupně hodnocení prospěchu a chování v případě použití klasifikace a jejich charakteristiku, včetně předem stanovených kritérií
3.1 Stupně hodnocení prospěchu
1. Výsledky vzdělávání žáka v jednotlivých povinných a nepovinných předmětech stanovených školním vzdělávacím programem se v případě klasifikace hodnotí na vysvědčení stupni prospěchu:
1 – výborný
2 – chvalitebný
3 – dobrý
4 – dostatečný
5 – nedostatečný.
2. Každý žák je zároveň hodnocen slovně.
3.1.1 Klasifikace ve vyučovacích předmětech
Při klasifikaci se hodnotí:
- ucelenost, přesnost a trvalost osvojení požadovaných poznatků, faktů, pojmů, zákonitostí a vztahů, kvalita a rozsah získaných dovedností vykonávat požadované intelektuální a motorické činnosti,
- schopnost uplatňovat osvojené poznatky a dovednosti při řešení teoretických a praktických úkolů, při výkladu a hodnocení společenských jevů a zákonitostí,
- kvalita myšlení, především jeho logika, samostatnost a tvořivost,
- aktivita v přístupu k činnostem, zájem o ně a vztah k nim,
- kvalita výsledků činností.
Výchovně vzdělávací výsledky se klasifikují podle těchto kritérií:
Stupeň 1 (výborný)
Žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy, definice a zákonitosti uceleně, přesně a úplně a chápe vztahy mezi nimi. Pohotově vykonává požadované intelektuální a motorické činnosti. Samostatně a tvořivě uplatňuje osvojené poznatky a dovednosti při řešení teoretických a praktických úkolů, při výkladu a hodnocení jevů a zákonitostí. Zřetelně se u něho projevuje samostatnost a tvořivost. Grafický projev je přesný a estetický. Výsledky jeho činnosti jsou kvalitní, pouze s menšími nedostatky.
Stupeň 2 (chvalitebný)
Žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy. definice a zákonitosti v podstatě uceleně, přesně a úplně. Pohotově vykonává požadované intelektuální a motorické činnosti. Samostatně a produktivně nebo podle menších podnětů učitele uplatňuje osvojené poznatky a dovednosti při řešení úkolů. V jeho myšlení se projevuje logika a tvořivost. Ústní a písemný projev mívá menší nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. Kvalita výsledků činnosti je zpravidla bez podstatných nedostatků. Je schopen samostatně pracovat.
Stupeň 3 (dobrý)
Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení si požadovaných poznatků, faktů, pojmů, definic a zákonitostí nepodstatné mezery. Při vykonávání požadovaných intelektuálních a motorických činností projevuje nedostatky. Podstatnější nepřesnosti a chyby dovede za pomoci učitele korigovat. V uplatňování osvojených poznatků a dovedností při řešení úkolů se nedopouští chyb. Uplatňuje poznatky a provádí hodnocení jevů a zákonitostí podle podnětů učitele. Jeho myšlení je málo tvořivé. V kvalitě výsledků jeho činnosti se projevují častější nedostatky, grafický projev je méně estetický a má menší nedostatky. Je schopen samostatně studovat podle návodu učitele.
Stupeň 4 (dostatečný)
Žák má v ucelenosti a úplnosti osvojení si požadovaných poznatků závažné mezery. Při provádění požadovaných činností je málo pohotový a má větší nedostatky. V uplatňování poznatků pro výklad a hodnocení jevů je nesamostatný, myšlení není tvořivé. V kvalitě výsledků jeho činnosti a v grafickém projevu se projevují nedostatky, grafický projev je málo estetický. Závažné nedostatky a chyby dovede žák s pomocí učitele opravit.
Stupeň 5 (nedostatečný)
Žák si požadované poznatky neosvojil uceleně, přesně a úplně, má v nich závažné a značné mezery. Jeho dovednost vykonávat požadované činnosti má velmi závažné chyby. Při výkladu a hodnocení jevů a zákonitostí nedovede své vědomosti uplatnit ani s podněty učitele. Kvalita výsledků jeho činnosti a grafický projev mají vážné nedostatky. Závažné nedostatky a chyby nedovede opravit ani s pomocí učitele.
3.2 Hodnocení chování
Chování bude hodnoceno v rámci slovního hodnocení, přičemž je nutné vycházet ze zdravotního postižení žáka.
Zásady pro používání slovního hodnocení v souladu s vyhláškou o základním vzdělávání, včetně předem stanovených kritérií:
O slovním hodnocení výsledků vzdělávání žáka na vysvědčení rozhoduje ředitel školy po projednání v pedagogické radě.
Výsledky vzdělávání žáka v jednotlivých povinných a nepovinných předmětech stanovených školním vzdělávacím programem a chování žáka ve škole a na akcích pořádaných školou jsou v případě použití slovního hodnocení popsány tak, aby byla zřejmá úroveň vzdělání žáka, které dosáhl zejména ve vztahu k očekávaným výstupům formulovaným v učebních osnovách jednotlivých předmětů školního vzdělávacího programu, k jeho vzdělávacím a osobním předpokladům a k věku žáka. Slovní hodnocení zahrnuje posouzení výsledků vzdělávání žáka v jejich vývoji, ohodnocení píle žáka a jeho přístupu ke vzdělávání i v souvislostech, které ovlivňují jeho výkon, a naznačení dalšího rozvoje žáka. Obsahuje také zdůvodnění hodnocení a doporučení, jak předcházet případným neúspěchům žáka a jak je překonávat.
4. Způsob získávání podkladů pro hodnocení
4.1 Podklady pro hodnocení a klasifikaci výchovně vzdělávacích výsledků a chování žáka získává učitel zejména těmito metodami, formami a prostředky:
- soustavným diagnostickým pozorování m žáka,
- soustavným sledováním výkonů žáka a jeho připravenosti na vyučování,
- různými druhy zkoušek,
- analýzou různých činností žáka,
- konzultacemi s ostatními učiteli,
- rozhovory se žákem a zákonnými zástupci žáka.
4.2 Učitel je povinen vést soustavnou evidenci a každé klasifikaci žáka průkazným způsobem tak, aby mohl vždy doložit správnost celkové klasifikace žáka i způsob získání známek (ústní zkoušení, písemné…). V případě dlouhodobé nepřítomnosti nebo rozvázání pracovního poměru v průběhu klasifikačního období předá tento klasifikační přehled zastupujícímu učiteli nebo vedení školy.
4.3 Třídní učitelé jsou povinni seznamovat ostatní vyučující s doporučením psychologických vyšetření, které mají vztah ke způsobu hodnocení a klasifikace žáka a způsobu získávání podkladů. Údaje o nových vyšetřeních jsou součástí zpráv učitelů (nebo výchovného poradce) na pedagogické radě.
5. Způsob hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
5.1 Způsob hodnocení a klasifikace žáka vychází ze znalosti příznaků postižení a uplatňuje se ve všech vyučovacích předmětech, ve kterých se projevuje postižení žáka, a na obou stupních základní školy.
5.2 Při způsobu hodnocení a klasifikaci žáků pedagogičtí pracovníci zvýrazňují motivační složku hodnocení, hodností jevy, které žák zvládl. Při hodnocení se doporučuje užívat různých forem hodnocení.
5.3 Při klasifikaci žáků se doporučuje upřednostnit širší slovní hodnocení. Způsob hodnocení projedná třídní učitel a výchovný poradce s ostatními vyučujícími.
5.4 třídní učitel sdělí vhodným způsobem ostatním žákům ve třídě podstatu individuálního přístupu a způsobu hodnocení a klasifikace žáka.
5.5 Žák zařazený do zdravotní tělesné výchovy při částečném osvobození nebo při úlevách doporučených lékařem se klasifikuje v tělesné výchově s přihlédnutím k druhu a stupni postižení i k jeho celkovému zdravotnímu stavu.